Upravit stránku

Do roku 2008 byla autobusová doprava v Hradci Králové roztříštěna na dvě místa, což bylo velmi nepraktické. Dopravní podnik města si uvědomoval, že situace se musí co nejdříve změnit, a je potřeba veškerou autobusovou dopravu centralizovat. Nabízela se volná plocha mezi nákladovým nádražím ČD a ulicí Nádražní.

Terminál hromadné dopravy tvoří jeden architektonický celek. Díky němu město nejen vyřešilo dlouhodobý problém s autobusovou dopravou, ale zároveň získalo velmi originální, moderní stavbu. Areál nádraží se skládá ze dvou odbavovacích hal, nástupišť a zastřešených stání. Rozděluje se na dvě zóny. Zóna A slouží pro autobusy a trolejbusy MHD a pro linky regionální dopravy. V zóně B se odbavují meziměstské, dálkové a mezinárodní linky.

Součástí celého projektu je také úprava Riegrova náměstí a navazujících komunikací. Díky novému řešení se mohou lidé bezpečněji pohybovat po náměstí - automobilová doprava je tu značně omezená a k dispozici mají i úrovňový přechod přes zapuštěnou vozovku. Před vlakové nádraží jsme pak umístili vizuálně výrazně odlišenou zastávku MHD.

Autorský tým

Autoři: Doc. Ing. arch. Patrik Kotas, Doc. Ing. arch. Jan Štípek, Ing. arch. Jaromír Chmelík
Autorská spolupráce: Ing. arch. Jan Malec, Ing. arch. Marek Prchal, Ing. arch. Martin Smrž

Zpracovatel projektové dokumentace

Ing. Arch. Patrik Kotas Atelier designu a architektury, METROPROJEKT Praha, a.s.
Rok: 2002-2008

Investiční náklady

Dopravní podnik města Hradec Králové, a. s., Statutární město Hradec Králové Terminál hromadné dopravy a Riegrovo náměstí
460 mil. Kč

Místo stavby

Pražské Předměstí, Hradec Králové

Realizace stavby

Rok 2007 – 2008, Strabag a.s.

Půdorysy

Konstrukční řešení terminálu 

Obě haly mají podobné konstrukční řešení. Jedná se o čtyřpodlažní nepodsklepené objekty (46 × 12 m). Jsou rozdělené na část pro cestující a provozní zázemí. Technologické prostory jsou umístěné ve 4. NP. V halách jsou jak točitá nerezová schodiště se skleněnými podsvícenými stupni, tak hydraulický výtah. 

Dvě třetiny obvodového pláště haly tvoří termoizolační dvojsklo. Díky tomu mají cestující dokonalý přehled o dění na nástupištích. Zbývající část fasády je obložená obkladovými panely. Na terminálu vás jistě na první pohled zaujme jeho atypické zastřešení, jehož hřeben dosahuje v nejvyšším místě výšky 14,5 m.

Pohledy

Příčný
Podélný